Tiedotuskillan jäsenmaksujen kerääminen uudistui

20.3.2023

Killan jäsenille (pl. kunniajäsenet) lähetettiin maaliskuussa ilmoitus jäsenmaksun maksamisesta ihan uudella periaatteella, joka edellyttää sivustolle kirjautumista. Osalle uudistus aiheutti ihastusta ja osalle vihastusta, sillä ensimmäinen kirjautumiskerta edellyttää oman salasanan luontia. Salasanan luonti sähköpostitunnistuksen kautta on ollut joillekin käyttäjille haastavaa, mutta turvallisuuden takia se on välttämätöntä.

Sama prosessi kirjautumiseen ja ostamiseen on käytössä lähes kaikissa verkkokaupoissa, mistään mystiikasta ei siis ole kysymys.

Jäsenten kirjautuminen sivustolle antaa killalle mahdollisuuden julkaista sivustolle vain jäsenille suunnattua informaatiota, kuten vaikkapa tapahtumissa pidettyjä esitelmiä ja kuvia, mutta tuo mukanaan paljon muutakin. Kirjautunut jäsen näkee omalla tilillään tiedot, joita kilta hänestä ylläpitää rekisterissään. Jäsen voi myös päivittää omia tietojaan aina tarpeen vaatiessa.

Kirjautuneen jäsenen jäsenmaksu puolestaan on helppo maksaa ja edellyttää vain jäsenmaksun “klikkailun” ostokoriin ja maksamisen valitsemallaan kotimaisella verkkopankilla. Jäsen näkee välittömästi maksun läpimenon sivustolla ja saa siitä myös kuitin sähköpostiinsa. Jatkossa myös maksuhistoria on jäsenen nähtävissä. Jäsenmaksujen seurannassa puolestaan päästään pois manuaalisesta tiliotteiden viitesiirtojen seuraamisesta ja rekisterin päivittämisestä käsin, kun maksut kirjautuvat rekisteriin automaattisesti. Ohjeet jäsenmaksun maksamiseen löytyvät täältä.

Muutos tehtiin ilman lisäkustannuksia ja siksi yhteistyökumppaniksi valittiin edullinen, mutta yhä enemmän suosiota saavuttanut liettualainen pankkiyritys Kevin EU (kevin.eu). Kevinin kustannukset sisältyvät jo takavuosina tehtyyn verkkosivujen vuosittaiseen ylläpitomaksuun.

Rekisterin siirryttyä turvalliseen ja varmuuskopioituun “pilveen” kotimaisille palvelimille, saadaan myös taloudenhoitajan ja sihteerin yhteistyössä tekemä rekisterinpito järkeistettyä, kun molemmilla on pääsy yhteiseen rekisteriin.

Sivustolle rakentui samalla verkkokauppa, jossa kilta voi halutessaan kaupata jäsenmaksujen lisäksi vaikka historiikkeja ja muita jäsentuotteita – tai kerätä jäsenmatkojen osallistumismaksuja.

Taloudenhoitaja

Pirjo Viita-aho